söndag 18 oktober 2009

Äppelkakor


Det här är första gången jag testar dessa kakor. Måste kanske experimentera och lägga till något i receptet nästa gång för barnen gillade dem inte. Det kan med fördel läggas till lite socker för att få dem sötare. Jag gillar att det är äpplena i sig som är söta. Värt att testa i alla fall...

4 äpplen
4 dl havregryn
3 msk smält smör
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
½ tsk malen ingefära

Blanda alla torra ingredienser. Skala och riv äpplena och blanda i tillsammans med smöret. Bearbeta inte degen för då kan kakorna bli sega eftersom stärkelsen i äpplena kan aktiveras i havren. Låt svälla i kylen i 15 min. Fördela smeten med sked på bakplåtsklädd plåt. Grädda i ca 10 min i 200 grader. Jag lät mina kakor stå kvar i avstängd ugn för att torka något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar