torsdag 3 september 2009

Zucchinisoppa


Idag är det verkligen höstkänsla. Regn och rusk och jag vill bara krypa ihop i soffan med en god bok. Lite middag ska det bli först. Idag längtar jag verkligen efter soppa. Dagens soppa lagade jag för några veckor sedan till familjen. Första reaktionen var åhh vad gott det var. Sen hade vi frågetävling när alla fick gissa vad det var i soppan. Broccoli, ärtor, spenat och lök var väl de olika alternativ som diskuterades. När jag väl kläckte vad det var, zucchini kom svaret "uuhh jag gillar inte zucchini" ....Men det gör jag så det får det bli idag.


Zucchinisoppa (ca 4 port)
2 zucchini
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
1 msk olivolja
2 dl vitt vin (matlagningsvin går jätte bra)
8 dl hönsbuljong (vatten + tärning)
½ - 1 kruka basilika
2 dl creme fraiche
1 tsk salt
2 krm svartpeppar


Skär zucchinin i små bitar. Skala och grovhacka löken. Stek lök och zucchini i olivolja på svag värme tills det blir genomskinligt. Tillstätt vin och buljong. Låt puttra på svag värme i ca 10 min. Tillsätt basilika (spara ev. lite till dektoration) och mixa soppan med stavmixer tills soppan är slät. Tillsätt creme fraiche och värm. Smaka av med salt och peppar och garnera med basilika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar