måndag 7 september 2009

Falafel



Jag tenderar att laga mer och mer vegetarisk mat. Inte för att jag är vegetarian, men för att jag gillar det skarpt och för att jag mår väldigt bra att äta lite lättare mat. Här är något nytt jag testat idag... falafel. Har faktiskt inte ens reflekterat över vad det var gjort av förut. Har visserligen ätit falafel förut, men faktiskt inte ens tänkt på att det var gjort av kikärtor. Kikärtor, något som jag hatade som barn, men som jag gillar skarpt idag i alla olika former, rena och enkla, i hummus eller som här i falafel. Testa!

Falafel (ca 20 st)
400 g kikärtor
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk mald spiskummin
½ tsk salt
½ dl hackad persilja
2 krm sambal oelek
2 msk majsstärkelse
2 msk rapsolja

Hur enklet som helst att skölja kikärtor, skala och hacka lök och mixa kikärtor med alla ingredienser. Observera, blanda bara med 1 msk rapsolja. Spara resten av smör-/rapsolja till stekning. Forma smeten i små platta bullar och stek ca 2 min på varje sida. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar