måndag 31 december 2012

Mormors mandelmusslor

Sen jag var liten har vi alltid ätit mandelmusslor med grädde och hallon som efterrätt på julafton. Traditionen kommer från min mormor, som min mamma tog med till min familj och som jag överför till mina barn. Jultraditioner ska man vårda.... Det här är en variant av mandelmusslor där kakorna blir ganska möra. 

Till ca 30 st
1/2 dl skållade och skalade sötmandlar
4 st bittermandlar
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
200 g smör
1 ägg

Hacka samman alla ingredienser snabbt. Låt vila i 30 min. Tryck ut degen i mandelmusselformar, smorda formar. Grädda i 8-10 min i 175 grader. När du tar ut dem ur ugnen vänder du var och en av formarna snabbt och hårt upp och ned mot en skärbräda och knackar på baksidan så att formen släpper. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar