måndag 3 december 2012

Advents saffranskaka

Till advent hör en klassisk saffranskaka till. Här valde jag mindre mängd smör för att ersätta med kesella...hade jag tänkt. Tyvärr glömde jag bort kesellan så kakan blev lite torr. Gör inte samma misstag som jag. Tillsätt kesellan så blir det så saftigt, juligt och gott. 

125 g smör
1 g saffran
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjölk
1 dl kesella
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
florsocker

Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, smör och mjölk och rör ut. Tillsätt kesellan. Blanda mjöl och bakpulver och rör tillsätt till smeten. Smörj en rund form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 45 min i nedre delen av ugnen. Låt kakan svalna och sikta lite florsocker över vid servering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar