söndag 9 oktober 2011

Päronkaka


Här har jag använt inlagda päron som gottat in sig i en sockerlag med vatten, socker, vin, citronskal, citronsaft, stjärnanis, vaniljstång och kanel. Päronen har jag skalat och skurit klyftor och låtit ligga i lagen i en burk i kylskåpet i 1-2 veckor. Päronen har jag inte låtit koka i lagen, vilket är vanligt med inkokta päron. Kakan går lika bra att göra med "burkpäron" men tillsätt gärna lite extra kryddor till kakan för att få lite sting på den.

Till ca 12 bitar.
100 g mandelmassa
100 g smör, rumsvarmt
2 dl strösocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 konserverade/inlagda päron
Florsocker till garnering.

Ugn 175 g. Riv mandelmassa. Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda mjöl och bakpulver och blanda i smeten. Häll smeten i smord och bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm. Skär de inlagda päronen i klyftor och lägg på kakan. Strö över mandelmassan. Grädda kakan mitt i ugnen 35-40 min. Låt kakan svalna. Pudra över florsocker vid servering. Servera vaniljvisp eller vispgrädde till. (Källa: Allt om mat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar