söndag 28 augusti 2011

Päronmarmelad med ingefära


Äntligen dinglar det av päron i trädgården och jag funderar över vad jag ska hitta på med all frukt. Lite god marmelad till osten är aldrig fel....

1 kg päron
1 st citron, (0,5 dl pressad)
25 g ingefära, färsk alt. några bitar syltad ingefära
375 g socker (alt. syltsocker)
2 msk melatin (uteslutes vid syltsocker)
2 msk honung


Skala (valfritt) och kärna ur päronen. Skär dem sen i små bitar och lägg i kastrull. Pressa citron över och häll över päronen. Låt päronen koka upp och sjud på svag värme ca 10 min utan lock. Skala och skär ingefäran i tunna strimlor. Blanda ner ingefäran, socker och honung i kastrullen och låt koka häftigt 2 min. Blanda ut melatinet med lite extra socker och rör i. Låt koka 2 min. Ta kastrullen från värmen och låt stå ca 5 min. Skumma marmeladen och häll upp i rengjorda, varma burkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar