söndag 14 november 2010

Kålrabbigratäng med räkor


Det här är något helt nytt för mig...kålrabbi. Har jag aldrig tillagat förut och möjligen inte ens ätit. Det blev dock riktigt gott och ett bra alternativ till en gratäng på potatis. Den här blev ganska stark men det var för att jag inte har något mått på kryddorna...så var lite försiktig med cayennepepparn. Ett alternativ är att servera bulgur eller ris som kokats i 1 buljongtärning till.

1 kg kålrabbi
3 paprikor i olika färg
1 purjolök
3 dl matlagningsgrädde
½ kg skalade räkor el. efter behag
Cayennepeppar
Curry
Salt

Skala kålrabbin med potatisskalare och skiva. Koka i lättsaltat vatten i 20 min. Fräs purjolök och hackad/skivad paprika i smör och rapsolja. Tillsätt kryddor och grädden. Häll bort vattnet och lägg kålrabbin i en smord ugnsform. Lägg i räkorna och fördela paprika och purjolöksröran över. Grädda i 225 grader i ca 15 min.

1 kommentar: