måndag 29 november 2010

Grönkålspesto


I vårt kvarter ligger Potatishuset som har sålt frukt och grönt i 47 år. Varje år vid juletid säljer de grönkål som ligger ute i kylan. I år blev jag inspirerad och har för första gången köpt grönkål. Har faktiskt aldrig testat det tidigare. Det här är en pesto jag hittat receptet till i tidningen Hälsa. Grönkålspeston rekommenderas till ugnsbakade rotfrukter. Jag tyckte det passade utmärkt till dagens lax. (Jag hade ingen västerbotten hemma så jag tog hälften vanlig prästost och hälften parmesanost.)

100 g förvälld grönkål, färs el. fryst
½ dl sötmandel
1 vitlöksklyfta
30 g västerbottenost, finriven
½ dl rapsolja
Några nypor salt
Nymalen svartpeppar

Mixa grönkål, mandel och vitlök till pesto. Blanda i finriven ost och oljan i tunn stråle medan mixern går. Blanda ev. i lite vatten om peston blir för tjockflytande. Krydda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar