söndag 21 november 2010

Jamie's fruity flapjack (energibar)


Det här är Jamie Olivers recept på energibar. Jag tyckte det var supergott när jag åt det första gången på ett hotell som bjöd på eneribars och recept. Ville testa att göra samma sak hemma. Möjligen skulle jag ha mixat allt i en mixer för att få mindre bitar. Jag gillar dock tuggmotstånd. Jag tog mindre havregryn än i receptet och tyckte det blev bra ändå (har justerat i recepet). Sen glömde jag ha i kryddor, ex. kanel och ingefära. Det blev gott ändå. Jag brukar förvara energibar i frysen men det går lika bra i burk med tätt lock.

200 g smör
4 tsk syrap el. flytande honung
200 g brunt socker
100-150 g havregryn
150 g mixad torkad frukt, nötter, frön och kryddor som ex. kanel, ingefära och muskot

Ugn 150 grader. Smält smör, sirap el honung i en gryta på medelvärme. Rör tills smöret smält och allt bubblar och fått en lite knäckig karaktär. Under tiden hacka nötter, frön och torkad frukt så att allt får lika storlek. Tag kastrullen från värmen och häll i havregryn, nötter och frukt. Mixa ordentligt och häll/tryck ut i en avlång sockerkaksform (lägg gärna i bakplåtspapper i botten) alt. form 20x30 cm). Grädda i ugn i 40-45 min till gyllenbrun färg. Låt svalna i 15 min innan du lossar 'kakan' från formen. Skär i rutor eller avlånga energibars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar