fredag 26 november 2010

Fiskfilé med parmesan


Fiskfilé och parmesanost... En lyckad smakkombination. Jag valde att servera olika grönsaker till och skippade potatisen. Pressad potatis kan jag tänka mig passar perfekt till.

4 pers
600-700 g fiskfile, rödspätta eller hälleflundra
1½ dl vetemjö1
50 g smör
1 msk olivolja
1½ dl fiskbuljong (av tärning el fond)
3 msk marsalavin
1 msk finhackad persilja
1 msk finskuren gräslök
2 msk färskriven parmesanost
salt och peppar

Salta och peppra fiskfiléerna på båda sidor och vänd dem i mjöl. Hetta upp smör och olivolja i en stor stekpanna. Lägg i fisken och stek den hastigt på båda sidor för att få lite färg. Tillsätt buljong, vin, persilja och gräslök (det gröna kan uteslutas) och låt puttra på svag värme i 2-3 min. Flytta pannan från värmen, strö parmesan på fiskfilén och lägg på ett lock. Låt stå 2-3 min. Fiskfiléerna ångas då färdigt i skyn och osten smälter. Servera gärna pressad potatis till. Servera genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar