onsdag 9 december 2009

Dadelkaka


Blev riktigt sugen på att testa denna kaka då jag åt färska härliga dadlar på resa i Tunisien för två veckor sedan. Perfekt som adventskaka för den som gillar lite smak. Själv älskar jag dadlar, torkade fikon och nötter osv. så den här kakan är helt i min smak. Receptet hämtat ur Allt om mat.

Till 10-12 bitar
200 g färska dadlar
1½ dl socker
1½ dl vatten
200 g smör
3 ägg
3 msk kallt strarkt kaffe, ex. espresso
2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Ugn 175 grader. Kärna ur dadlar och skär i mindre bitar. Lägg i kastrull med socker och vatten. Koka i ca 10 min. Låt svalna. Blanda ner ägg och tillsätt kaffe samt mjöl blandat med övriga torra ingredienser. Häll smeten i smord och bröad form. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Låt kakan stå kvar i formen ca 5 min innan den stjälps upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar