fredag 10 augusti 2012

Nektarin och hallonpaj

Superenkel smulpaj som passar utmärkt till mogna nektariner och sommarens första hallon. Jag valde även att ha med svarta vinbär i pajen för att blanda med lite syrlighet. Passade perfekt. Jag använde en lite större pajform så receptet är till ca 9-10 pers. Dra bort en tredjedel för vanlig pajform, ca 24 cm. 

Till 9-10 pers.
8 nektariner
1,5-2 dl hallon
4,5 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1,5 msk vaniljsocker
225 g kallt smör
1,5 msk potatismjöl
1,5 msk socker

Ugn 200 g. Skär smöret i små kuber. Mät upp mjöl, socker, vaniljsocker och blanda ner smöret i en bunke. Finfördela allt. Hjälp till med fingrarna eller kör i matberedare men låt det inte bli en smet, utan behåll smörklumparna. Smörj en stor pajform. Häll över drygt hälften av smuldegen och tryck till med handen så att det blir en slarvig pajbotten (kanter behövs ej). Pudra över potatismjölet över pajbotten. Skär nektariner i klyftor och och fördela över pajbotten. Fördela sedan över hallon (och svartavinbär). Strö över resterande smuldeg och ytterligare socker. Grädda i mitten av ugnen i 35-40 min (30-35 min för 24cm pajform skulle jag tippa). 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar