torsdag 30 augusti 2012

Zucchinimarmelad med ingefära och citron




Jag har barndomsminnen från att pappa gjorde zucchini- eller squashmarmelad men jag har aldrig själv gjort det. Dags att testa.... Ingefära har jag använt i varenda sylt och marmelad jag gjort i sommar så det fick självfallet följa med i. Citron kände jag också borde passa....

Två stora zucchini (ca 800 g)
1/2 citron
2-3 msk riven färsk ingefära
400 g syltsocker

Skala zucchinin och skär i små små kuber och lätt i stor kastrull. Riv skalet av en halv citron och krama ur saften. Skala och riv färsk ingefära. Ta den större mängden om du vill ha framträdande smak av ingefäran. Tillsätt citron och ingfära i kastrullen. Koka upp zucchinin och tillsätt syltsockret. Koka ca 10 min så att zucchinin nästa blir genomskinlig. Skumma av marmeladen och häll över i rena burkar. 


1 kommentar: