söndag 14 februari 2010

Choco Chip Müsli Bars


Det här är perfekt energitillskott i skidbacken...lite sportlovsgodis. Jag rekommenderar dock att dra ner på kaffet om barnen ska äta. Mina gillade inte kaffesmaken så det får bli vuxengodis. Den torkade frukten kan självklart varieras efter smak. Jag drog ner på mängden torkad frukt i den här varianten men blandade fikon med dadlar som jag gillar. Jag uteslöt även cornflakes men det gick bra ändå.

Till ca 20 bitar

250 g torkade fikon (alt dadlar, aprikoser)
1 msk kakao
3 msk varmt kaffe
200 g russin
4 dl müsli med torkad frukt
1 dl cornflakes
150-200 g mörk choklad (70%)

Skär bort fästet på fikonen och hacka grovt. Kör i hushållsmixer tillsammans med kakao och kaffet. Lägg i hälften av russin och müslin och mixa ett par sekunder till. Häll över massan i en bunke och rör i resterande russin, müslin och cornflakes. Hacka chokladen och blanda hälften av den i smeten. Kavla ut massan mellan två smörpapper till cirka 1 cm tjocklek. Smält resterande choklad i vattenbad alt. i micron och pensla över kakan. Tillsätt gärna lite hackade nötter ifall du gillar det. Låt stelna i kyl och skär kakan i stänger eller fyrkantiga bitar när chokladen stelnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar