måndag 6 december 2010

Julbulgur


Efter att ha inköpt en stor knippe med grönkål har jag letat grönkålsrecept. Blev så glad när jag hittade detta i Allt om Mat. Dessutom var det så suveränt gott. Dressingen är en höjdare som jag garanterat kommer att använda igen och blanda i bulgur eller quinoa. Med den kryddiga dressingen, dadlar och grönkål blev det en riktigt julig rätt. (I receptet står det att detta är till 12 personer…men jag skulle snarare tippa på 6 personer). Jag tog dessutom bara hälften av grönkålen för 400 g blev alldeles för mycket.

2 dl bulgur (el quinoa)
1 rödlök
2 morötter
1 palsternacka
1 röd paprika
200 g grönkål
75 g marinerade soltorkade tomater
1 dl torkade dadlar (el. fikon)
2 msk rapsolja
1 msk smör
2 krm salt

Dressing:
3 msk chilisås
1 msk honung
2½ msk rödvinsvinäger
½ tsk spiskummin
½ tsk mald kanel
½ tsk mald kardemumma
½ tsk sambal oelek
1 tsk färsk riven ingefära
1 dl rapsolja
1 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar

Koka bulgur i lättsaltat vatten enligt anvisning på förpackningen. Rör ihop alla ingredienser till dressingen och rör ihop med den ljumma bulguren. Skala och strimla rödlök, morötter och palsternacka. Kärna ur och strimla paprikan. Strimla grönkål (skär bort de grova stjälkarna), soltorkad tomat och torkad frukt. Fräs lök, morötter och palsternacka i 3-4 min. Tillsätt smör, paprika, grönkål, tomater och frukt och fräs ytterligare 3 min. Krydda med salt. Blanda till sist ner bulguren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar