lördag 18 december 2010

Pepparkaksrutor med nöttosca


Den här kakan ska enligt recpetet tillagas i långsmal form, typ sockerkaksform. Jag valde dock att göra den i en liten långpanna och öka mängden nöttosca för att det skulle räcka. Jag tyckte det var en bra idé att skära i rutor och kunna frysa in.... Det blev 24 rutor istället för en kaka med 10-12 bitar.

Till 24 bitar:
50 g smör
3 dl vetemjöl
2 dl socker
2 tsk mald kanel
1 tsk mald karemumma
1 tsk vaniljsocker
1 tsk mald ingefära
1 tsk malda kryddnejlikor
2 tsk bakpulver
1 stort ägg
3/4 dl mjölk
3/4 dl creme fraiche

Nöttosca:
1,5 dl hasselnötter
1,5 dl mandel
1,5 dl pumpakärnor
100 g smör
2 msk vetemjöl
1,5 msk mjölk
½ dl socker
½ dl mörk sirap

Ugn 175 g.Smält smöret och låt svalna. Blanda alla torra ingredienser. Vispa ägget. Blanda ner ägg, mjölk, creme fraiche i de torra ingrediensena. Rör ner smöret. Häll smeten i väl smord och bröad liten långpanna. Grädda mitt i ugnen ca 25 min. Prova med en sticka. Låt svalna. Nöttosca: Rosta nötter, mandel och kärnor i torr panna. Smält smöret i kastrull. Blanda mjölk och mjöl och rör ner i smöret. Blanda i socker och sirap. Sjud blandningen under omrörning tills det tjocknar. Rör ner nötterna. Klicka toscasmeten över kakan. Grädda mitt i ugnen i 10 min. Låt kakan svalna innan den skärs upp och tas upp ur formen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar