onsdag 18 augusti 2010

Hasselnötsbröd



I det här brödet kan du lika väl använda valnötter eller solrosfrön. Jag använde hasselnötter men la till solrosfrön (150 g totalt). Jag bakade dubbel sats på en gång. Det blir väldigt tungt att arbeta degen. Jag använde min Kitchen Aid men degen jäste över så jag fick hälla över i en större degbunke. Jag rekommenderar därför att baka enligt receptet nedan. Gör gärna en stor limpa dock för det blir så stort och härligt.

Till 1 stort bröd behövs:
25 g jäst
2 tsk salt + 1 msk honung
5 dl fingervarmt vatten + 1 dl mjölk
2 msk rapsolja eller olivolja (alt valnötsolja till valnötsbröd)
2 dl (100 g) grahamsmjöl eller rågmjöl
150 g hasselnötter eller valnötter (alt. 2 dl solrosfrön)
10-10½ dl (600 g) vetemjöl
1 dl sesamfrön och/eller solrosfrön till utbakning

Smula ner jästen i en bunke, strö över salt och klicka i honung. Slå på lite av vattnet och rör ut jästen. Häll i resten av vattnet, mjölken och allt övrigt förutom sesamfrön eller solrosfrön till utbakning. Arbeta samman degen och låt jäsa 1-1½ timme i rumstemperatur (eller väl täckt i kylskåp under natten). Värm ugnen till 250 grader. Strö lite mjöl och sesamfrön alt. solrosfrön på bakbordet och tippa ut degen. Forma den till en stor limpa. Grädda först i 250 grader 10 min och sänk sedan till 175 grader i 30-35 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar