lördag 17 september 2011

Getostgratinerade zucchinitorn


Zucchini är en sådan grönsak som jag nästan alltid har hemma. Därför gillar jag när jag hittar lite annorlunda recept att använda denna underskattade grönsak.... Det här passar utmärkt till en köttbit, kyckling eller fisk. Det blir ganska mäktigt så uteslut gärna potatis eller liknande.

Till 4 personer
1 kg zucchini
100 g chevreost
6 marinerade soltorkade tomater
15 urkärnade svarta oliver
1 vitlöksklyfta
1 burk kesella (250 g)
½ dl riven ost (kan uteslutas)
2 msk timjan (helst färska blad)
1 krm svartpeppar

Ugn 225 grader. Skär zucchinin i ca 4 cm breda bitar. Gröp ur dem med sked men spara lite i botten så att fyllningen inte läcker. Förväll zucchinin i lättsaltat vatten ca 3 min. Ta upp och låt rinna av. Ställ zucchinitornen i ugnssäker form. Skär bort kanterna på chevreosten och mosa osten. Hacka tomater och oliver och blanda med osten och kesellan. Skala och pressa vitlök och blanda i med svartpepparn. Fördela fyllningen i zucchinin. Strö ev. riven ost över zucchinin (kan utelsutas) och gratinera i övre delen av ugnen i ca 15 min. Garnera med färska timjanblad. (Källa: Allt om mat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar