fredag 16 juli 2010

Svartavinbärsmarmelad med citron


Maken plockade av de mogna svarta vinbären på trädgårdens enda vinbärsbuske. Av detta ställde jag mig och kokade marmelad. Svarta vinbär är marmelad för mig... Testade att tillsätta citronsaft. Smakade inte så mycket. Vinbären är ju lite sura i sig. Förra året gjorde jag en variant med flagad mandel i. Mycket lyckat. Värt att testa.

1,3 kg svarta vinbär
8-9 dl vatten
700 g syltsocker
Saften från 1 citron.

Repa bären från stjälkarna. Lägg dem i en gryta tillsammans med vattnet och koka i 10 minuter. Rör ner sockret, lite i sänder. Tillsätt citronsaften. Koka i ytterligare 5 min. Ta grytan från värmen. Skumma noga. Häll upp på varma, väl rengjorda burkar (det blev sju marmaladburkar av denna sats). Förslut. Förvara svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar