tisdag 13 juli 2010

Valnötskaka


Jag köpte en pocketbok billigt på sonens bokkväll på skolan i våras. Tänkte först att det var skräp men så fort jag öppnat boken blev jag sålld. Amanda, som boken handlar om, är matskribent i N.Y. och åker runt till en massa flotta restauranger och testar god mat. Sen åker hon runt till kompisar och äter gott och lagar en massa god mat själv. Hela boken är fylld av inspiration. Jag längtar så till höstens N.Y. resa med maken.... Dessutom är boken fylld av dessa härliga recept. Jag har flikar överallt i boken vid recept jag vill tillaga. Den här kakan är ett sånt från boken "Middag med Mr Latte" (låter inte så seriöst....). Kakan blir godast om man tillagar den en dag i förväg.

100 g rumstempererat smör
2½ dl vetemjöl
225 g valnötter
1½ dl strösocker
1 ägg
2 msk rom
rivet skal av en citron
1½ tsk bakpulver

Ugn 175 g. Smörj och mjöla en form med löstagbar kant, ca 20 cm. Lägg valnötterna på en plåt och rosta i ugnen i max 5 min. Nötterna är klara när du känner den rostade doften. Ta ut nötterna och låt svalna. Mixa nötterna tillsammans med 1 msk strösocker (ej till mjöl). Mixa smöret med resten av sockret till krämig konsistens. Tillsätt ägg, rom, citronskal och bakpulver. MIxa till slät kräm. Sikta ner mjölet lite i taget och blanda ner försiktigt. För över smeten till formen och jämna till ytan med en slickepott. Grädda kakan i övre halvan av ugnen i ca 45 min. Stick ner sticka i mitten och testa om kakan är klar. Grädda ytterligare 10 min vid behov. Lossa kakan, vänd, och låt svalna på fat. Sikta över florsocker vid servering. Om kakan är för torr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar