torsdag 8 juli 2010

Jordgubbssylt med vinbär och ingefära




Jag älskar att ta hand om trädgårdens frukt och bärskörd. Njuter så av att fylla matkällarens hyllor med sylt och marmeladburkar och plocka fram under kommande vinterhalvår. De här bären är inte egna utan de kom jag över superbilligt genoma att stå och köa bland en massa pensionärer. 15 kr liter för värmländska jordgubbar så jag köpte 10 liter på en gång. Smaskigt att göra både sylt, äta färska och styckfrysa och kunna plocka fram och lägga i en drink eller göra en god smoothie.
Jag gjorde tredubbel sats av receptet i och med att det blev så mycket bär.... Jag hade inte i rabarber denna gång då jag faktiskt tagit slut på den...Går lika bra utan.

Till ca 1 liter sylt:
500 g jordgubbar
300 g röda vinbär
3 medelstora rabarber (ca 350 gr)
2 msk finriven färsk ingefära
2 msk vatten
1 kg strösocker

Snoppa jordgubbarna och vinbären. Skär jordgubbar och rabarber i skivor resp. bitar. Lägg bär och rabarber i en stor kastrull och häll på vattnet. Tillsätt ingefära. Låt koka under lock ca 10 min. Häll i sockret och rör om. Låt sjuda ytterligare ca 10 min utan lock. Skumma väl. Skölj burkar med hett vatten och häll i den varma sylten. Sätt på locken och låt kallna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar