tisdag 13 juli 2010

Chocolate chip cookies med cocos och pekannötter


De här kakorna känns riktigt amerikanska. Nötterna kan självklart bytas ut mot valnötter eller varieras efter tycke och smak. Pekannötter kan vara svårt att få tag på ibland. I receptet stod det att det skulle räcka till 12 stora kakor. Jag fick till tre plåtar med 12 kakor på varje plåt och ändå blev de stora.... I receptet stod 150 grader, men det tog evigheter att få kakorna färdiga så jag höjde temperaturen till 175 grader istället.

36 kakor

225 g smör, rumstempererat
2½ dl strösocker
2½ dl farinsocker
2 msk vaniljsocker
3 ägg (stora)
7 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
500 g mörk choklad, gärna 70-80%
5 dl rostade hackade pekannötter (går lika bra med 3 dl)
2½ dl riven kokos

Ugn 175 grader. Vispa smör och bägge sockersorterna luftigt med elvisp eller matberedare. Tillsätt vaniljsocker och ägg och vispa till slät smet. Rör ihop mjöl, bakpulver och salt i en liten skål. Tillsätt mjölblandningen i smeten, lite i taget, på låg hastighet, tills allt mjöl är inblandat. Hacka choklad och nötter. Tillsätt choklad, nötter och kokos och rör ner för hand med träslev. Låt degen vila i kylen ca 30 min. Klicka ut smeten på bakplåtsklädda plåtar, gärna med en glasskopa. Platta till lite med fingrarna så att de blir jämntjocka. Kakorna ska vara ca 1 cm höga och 5 cm i diameter. Grädda 15-18 min ( i receptet stod det 12-15 min men jag fick öka) tills kakorna fått färg och de är genomgräddade i mitten. Låt svalna på galler. Lagra kakorna i tät burk. Smaka gärna av kakorna när de är nygräddade med ett stort glas mjölk. Ljuvligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar