fredag 11 juli 2014

Rabarber och citronmarmelad med ingefära


Av någon anledning stressar jag upp mig för att jag vill ta hand om alla bär och frukter i trädgården…. Skönt med en lite mulen förmiddag så att jag kunde ägna mig åt att ta hand om raberbern som börjat tröttna på värmen. 

1 kg rabarber
1-2 dl vatten
1 citron 
5-6 cm ingefära
400 g strösocker
2,5 tsk röd pektin

Ansa raberbern och skär i centimeterstora bitar. (Väg den ansade och skurna raberbern. Till 1 kg frukt rekommenderas normalt 500 g socker men det brukar gå lika bra med 400 g.) Koka upp raberbern med lite vatten i ca fem minuter. Skala ingefäran och riv den fint. Riv citronskal och låt koka med. Tillsätt saften av en hel citron. Tillsätt sockret och låt koka cirka två minuter. Blanda ut pektinet i 2 msk socker och rör ner i marmeladen. Låt koka några minuter tills raberbern är mjuk. Skumma eventuellt av och häll över i rengjoda glasburkar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar