tisdag 14 september 2010

Picknick bröd med soltorkad tomat


Receptet är bara för 6 stycken ganska stora picknick bröd. Jag brukar göra halv sats eller fyra gånger så stor sats på en gång. Brukar även variera med eller utan soltorkad tomat i. Variera mackorna med olika fyllningar som mozarella, parmaskinka eller brieost och rökt kalkon, eller ädelost och tomater, eller salami, brieost och rosésallad.

Till 6 stycken picknick bröd/bullar:
4 st tomater, marinerade soltorkade
0,25 st jäst, (12 g)
2 dl vatten
0,5 dl solroskärnor
2 tsk salt
2 dl dinkelmjöl
5 dl vetemjöl

Hacka tomaterna grovt. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt, 37°. Häll lite av vattnet på jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av vattnet, hackade tomater, solroskärnor, salt, dinkelmjöl och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den med resterande mjöl. Dela degen i 6 bitar. Kavla ut varje degbit till en avlång platta, ca 4 x 12 cm. Lägg degplattorna på en plåt med bakplåtspapper. Nagga dem med gaffel och låt jäsa utan bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 250°. Grädda bröden mitt i ugnen 10–12 min. Låt bröden kallna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar