söndag 18 februari 2024

Grönkålspaj med fetaost


Det här är en riktigt god paj. Jag älskar verkligen grönkål. tyvärr hade jag inga valnötter hemma men det kan med fördel fördelas på toppen av pajen. Ett alternativ är även att använda flagad mandel på toppen. 

Pajdeg
150 g rumsvarmt smör
3,5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
2 msk vatten

200 g grönkål
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
1/2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar

3 ägg
3 dl mjölk
150 g fetaost

Ugn 200 grader. Fördela rumsvarmt smör, mjöl och salt till pajdegen i en bunke. Knåda/rör ihop och tillsätt vatten. Arbeta ihop till en deg. Låt degen vila i kylskåp i ca 10 min. Tryck sedan ut pajdegen i smörat pajform, ca 26 dm i diameter. Nagga med en gaffel. Grädda pajskalet i 10 min i mitten av ugnen. Riv under tiden av grönkålen från de tjocka stjälkarna. Hacka lök och vitlök. Fräs grönkål och lök i en stor panna. Tillsätt salt och peppar. Låt allt mjukna. Vispa sedan ihop ägg, mjölk och salt. Fördela grönkålen i pajskalet och smula fetaosten över kålen. Häll äggblandningen över grönkålen. Grädda pajen i nedre delen av ugnen tills den får fin färg, ca 30 min. Tillsätt eventuell nötter eller flagad mandel före servering. 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar