onsdag 18 juli 2012

Lammfärslasagne


Jag valde att göra två olika rätter på en gång, dvs. till en förpackning lammfärs (500g ), både vanlig lammfärslasagne och en augberginegratäng med lammfärs. Testade mig fram och fick en klar favorit i auberginegratängen, men barnen fördrog lasagnen. Till min lasagne använde jag bara halva detta receptet men har omvandlat det för att räcka till 4 pers. 


500 g lammfärs
1 gul lök
1 vitlök1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad rosmarin
1 tärning köttbuljong
1 burk krossad tomat
1 dl creme fraiche
1,5 dl Milda mat alt. matlagningsgrädde
lasagneplattor

Ugn 225 grader. Finhacka lök och vitlök. Fräs lammfärs och löken i lite olivolja. Tillsätt timjan, rosmarin och 1/2 tsk salt. Tillsätt buljong och krossad tomat. Låt koka 5 min. Smörj en ugnsfast form och lägg en lager lammfärssås i botten. Varva med lasagneplattor och creme fraiche. Avsluta med lammfärssåsen och ringla över milda mat. Grädda i ca 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar