söndag 28 mars 2010

Hummussoppa med nötter och yogurt


Det här receptet hittade jag i Allt om Mat. Jag som älskar kikärtor och soppar.... Passar mig perfekt. Jag har alltid kikärtor hemma. Ibland får jag ett ryck och kokar egna och fruser in i påsar för att ta fram då och då. Annars går den frusna varianten frå frysdisken också alldeles utmärkt.

Till 4 personer:
1 gul lök
2 potatisar
1 msk olivolja
2½ hönsbuljongtärningar
1,2 liter vatten
2 burkar kikärtor (800 g)
1 msk jordnötter (alt. tahini)
1 msk pressad citron

Garnering:
4 msk grovhackade jordnötter alt. caschewnötter
3 msk hackad koriander
4 msk mild naturell yogurt

Skala och hacka löken. Skala och skär potatisen i små bitar. Fräs lök och potatisen i en gryta i ca 3 min. Smula över buljongen och rör om så att allt blandas. Tillsätt vatten och koka under lock tills potatisen mjuknat, ca 10 min. Blanda ner avrunna kikärtor och jordnötssmöret i grytan. Låt koka ca 5 min. Mixa soppan grovt med mixerstav. Smaka av med citronsaft. Garnera med nötterna och koriander. Servera med yogurt och något gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar