tisdag 29 augusti 2023

Plommonpaj med mandelmassa och mandelmjöl

 


Underbart god plommonpaj som är glutenfri. Den går så klart att göra med vanligt mandelmjöl, men kombinationen mandelmjöl och mandelmassa smakar så gott. Pajdegen går utmärkt att förbereda dagen innan och ställa i kylen. Jag valde att fylla pajen med trädgårdens plommon. Välj hallon, svarta vinbär, äpplen eller vad du behagar. 

Pajdeg:
6 dl mandelmjöl
150 g smör
1 dl strösocker
2 ägg

Fyllning:
300 g mandelmassa
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 dl vispgrädde
2 msk potatismjöl

12 plommon
1/2 dl mandelspån

Ställ ut smöret en stund innan bakning så att det blir mjuka. Blanda ihop alla ingredienser till pajdegen. Låt vila i kylen i ca 20 min. Tryck sedan ut pajdegen med mjölad hand (lite kladdig smet) i en springform med avtagbar botten. Ställ formen i frysen i 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda pajskalet i 10 min. Om pajkanten sjunker ned något tryck gärna upp kanten mot pajformen med en gaffel. Sänk därefter ugnen till 175 grader. Under tiden, grovriv mandelmassan. Häll över i bunke och blanda i övriga ingredienser till fyllningen. Häll fyllningen i skalet. Kärna ur och dela plommonen i bitar och placera med skalet uppåt. Strö över mandelspån och grädda pajen i övre delen av ugnen i ca 3o min. Låt svalna innan du lossar försiktigt på kanten till springformen. Servera gärna med vispgrädde. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar