måndag 11 september 2023

Plommongrotor med hasselnötter

 

Jag älskar hallongrottor men den här plommongrottan kommer helt klart bli min nya favorit. Mums. Jag använde muffinsform i silikon men jag rekommenderar varmt att använda pappersformar i muffinsplåten för att lättare få upp muffinsen ur formen/plåten. 

Till 14 stycken
250 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
5,5 dl vetemjöl

Fyllning: 
100 g färskost
1 ägg
0,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
6-7 plommon
0,5 dl hasselnötter

Ugn 200 grader. Placera muffinsformar i muffinsplåt. Blanda rumsvarmt smör och socker i en bunke. Rör samman. Tillsätt vaniljsocker, vetemjöl och bakpulver och rör ihop till en deg. Rulla degen till en lång rulle och dela i 14 bitar. Rulla varje del till en boll som sedan trycks ut i varje muffinsformar. Tryck ut och gör en grop i mitten. Rör sedan ihop fyllningen. Häll över färskost i en mindre bunke och blanda ut. Tillsätt sedan ägg, strö- och vaniljsocker. Fördela fyllningen i varje muffinsform. Rensa plommonen och fördela över smeten. Hacka slutligen hasselnötter och strö över innan gräddning. Grädda i mitten av ugnen i 20-25 min. Låt svalna helt innan du lyfter ur muffinsen ur plåten. Njut 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar