måndag 13 juni 2022

Chokladpavlova med dulche de leche



Till årets studentfirande bakade jag chokladpavlova som blev mycket uppskattat. Till och med min dotter som inte gillar marängtårtor gillade denna. Den är dessutom väldigt enkelt att göra och enkel att förbereda. Jag hittade små runda plåtar för pizza som jag gräddade pavlovan på. De fick sedan bli fat, även om de inte är så vackra. Smidigt dock. Jag valde även att göra rätt stora tårtor. Dessa räcker säkert till 8-10 personer. 

Marängbotten:
6 äggulor
3 dl socker
1,5 tsk ättika
1,5 msk maizena
75 g blockchoklad 

Till garnering:
1 burk dulce de leche
4 dl grädde
Färska jordgubbar
Riven choklad
Mynta eller citronmeliss

Ugn 140 grader: Smält chokladen i vattenbad. Låt svalna. Vispa äggvitor till hårt skum. Rör ner socker, lite i taget, och fortsätt att vispa. Vispa så att marängsmeten blir hård, toppig och glansig. Tillsätt sedan ättika och maizenamjöl. Vänd försiktigt ned chokladen och rör om. Klipp till bakplåtspapper eller rita en cirkel på ett bakplåtspapper. Mjöla. Bred ut marängen i mitten. Den sväller något. Grädda i mitten av ugnen i 75 min. Stäng därefter av ugnen och låt marängen stå kvar i ugnen i 2-3 timmar. Går att förbereda hit. 

Vid servering rör ut dulce de lechen i burken eller i en skål. Fördela på marängen. Vispa upp grädde och fördela på kolasåsen. Garnera tårtan med skivade jordgubbar. Strö över riven choklad och garnera med mynta eller citronmeliss. 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar