söndag 17 mars 2019

Rödbets- och fetaostpaj på kikärtsbotten

Pajdeg på kikärtor var något helt nytt för mig. Spännande att testa något nytt. Rödbetor och fetaost är en magisk smakkombination. Blanda i färskt spenat eller som här grönkål. Testa dig fram utifrån de smaker du själv gillar. 

Pajdeg: 
380 g kokta kikärtor (vikt ca 230 g)
1 del havregryn
1/2 dl olivolja
1/2 tsk salt

Kör havregrynen i en mixer. Låt under tiden kikärtorna rinna av. Mixa sedan kikärtorna till en deg. Blanda i olivolja och salt. Smörj en pajform och fördela smeten i pajformen (smeten är rätt kladdig). Låt stå svalt i ca 30 min. Grädda pajdegen i nedre delen av ugnen, i 200 grader, i ca 30 min. 

Fyllning:
400 g rödbetor
1 rödlök
50 g grönkål
1,5 dl mjölk
1,5 dl crem fraiche
3 ägg
1 msk flytande honung
1,5 dl riven ost
2 tsk rosmarin
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
75 g fetaost

Skala rödbetor och skär i klyftor. Fördela på plåt och baka dem i ugnen i ca 45 min (200 grader). Höj värmen på ugnen till 225 grader. Skala rödlök och skär i klyftor. Lägg 2/3 av betor, rödlök och grönkål i pajskalet. Blanda creme fraîche, mjölk, honung, salt, peppar  och rosmarin i bunke. Häll i pajskalet. Fördela den sista 1/3 av rödbetorna på fyllningen och smula över fetaosten. Grädda i mitten av ugnen i 20-25 min. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar