måndag 20 juni 2016

Jordgubbssylt med torkad lavendel

I väntan på att lavendelblommorna blommor och de lokalproducerade jordgubbarna vuxit sig mogna för självplock gick jag och köpte mig åtta liter jordgubbar idag och plockade fram torkad lavendel från förra sommaren. Jag gillar att kombinera jordgubbar med ingefära men det här var en ny variant för mig. Lavendel och jordgubbar blir ljuvligt ihop. 

2 kg jordgubbar
1,5 dl vatten
1 kg stösocker
1,5 tsk melatin
5 msk lavendelblommor

Rensa jordgubbarna och dela i mindre bitar. Tillsätt vatten och jordgubbar i en 10 liters gryta. Låt koka upp och koka 3-4 min. Tillsätt strösocker och låt koka upp. Blanda melatinet med en extra tesked socker och tillsätt i sylten. Tillsätt torkade lavendelblommor som smulas ner i sylten. Låt koka cirka två minuter till. Skumma av sylten och fördela i rengjorda glasburkar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar