söndag 24 mars 2024

Broccolipaj med fetaost


Jag älskar paj i alla dess former. Här har jag bara använt rikligt med broccoli och lök men släng iv vad som finns hemma. Toppa gärna pajen med flagad mandel. 


Pajdeg
150 g rumsvarmt smör
3,5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
2 msk vatten

2 knippen med broccoli 
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
1/2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
fetaost

3 ägg
3 dl mjölk
150 g fetaost

Ugn 200 grader. Fördela rumsvarmt smör, mjöl och salt till pajdegen i en bunke. Knåda/rör ihop och tillsätt vatten. Arbeta ihop till en deg. Låt degen vila i kylskåp i ca 10 min. Tryck sedan ut pajdegen i smörat pajform, ca 26 dm i diameter. Nagga med en gaffel. Grädda pajskalet i 10 min i mitten av ugnen. Skär under tiden broccolin i små bitar och koka tills broccolin är mjuk. Hacka lök och vitlök och stek i olika tills den mjuknat. Vispa sedan ihop ägg, mjölk och salt. Fördela broccolin och löken i pajskalet och smula fetaosten över broccoli. Häll äggblandningen i pajen (och tillsätt eventuellt flagad mandel över) och grädda i nedre delen av ugnen tills den får fin färg, ca 30 min. Servera med en god sallad. 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar