söndag 5 februari 2012

Bästa kladdkakan med limetopping




Jag hittade ett recept där ett provkök testat sig fram till den bästa kladdkakan. Jag kan helt klart hålla med om att det här receptet är bättre än den vanliga kladdkakan jag gör. Den här är dock mycket mäktig.

200 g smör
4 dl socker
2 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1½ krm salt
4 ägg
2½ dl vetemjöl

Limetopping:
100 g färskost, typ philadefia
1½ dl florsocker
1 dl riven kokos
rivet skal och juice av en lime
50 g riven vit choklad
rivet limeskal

Ugn 175 grader. Smält smöret och låt svalna. Rör ner sockret, kakao, vaniljsocker, salt och äggen ett åt gången. Tillsätt mjöl och rör hastigt till en slät smet. Häll smeten i en smord form (ca 22 cm diameter). Grädda mitt i ugnen ca 18 min (ev. ytterligare några min.) Rör under tiden ihop färskost, florsocker, kokos, limeskal, limesaft och vit choklad. När kakan svalnat något bred över limetoppingen och strö över lite rivet limeskal. (Källa Buffé)

1 kommentar:

  1. Så god den såg ut, lime och choklad är ju jättegott ihop!

    SvaraRadera