torsdag 19 juli 2018

Hallonsylt med ingefära

Hallonen växer så det knakar i sommarvärmen. Underbart. Det här är andra omgången av sylt jag kokar. Älskar att fylla min matkällare med dessa syltburkar för hösten och vinterns pannkakor och våfflor. 

7 burkr sylt
2200 g hallon
1100 g syltsocker
5-6 cm ingefära

Plocka hallon och rensa. Ta fram en riktitgt stor gryta, 8-10 liter. Jag har använt den enkla metoden med syltsocker. Jag gillar dock inte allt för söt sylt så jag använder hälften av mängden syltsocker till mängden bär. Till sju burkar sylt har jag använt 2200 g rensade bär till 1100 g syltsocker. Skala ingefära och finriv. Jag använder en stor bit, ca fem cm av en riktigt tjock ingefärsrot. Ingefäran ger sylten lite extra sting. Koka sylten i 4-5 min tills den skummar. Låt sylten svalna något. Skumma av sylten och häll över på glasburkar. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar