tisdag 10 oktober 2017

Scones på mandelmjöl (glutenfria)

Jag äter sällan bröd nu för tiden men gillar att testa mig fram och testa nya varianter på bröd. Jag är dessutom väldigt förtjust i mandelmjöl så den här varianten av scones som innehåller mandelmjöl och som dessutom är glutenfria kommer jag säkert fortsätta göra. Lite annorlunda i smaken men väldigt goda. 

10-12 små scones
4 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 tsk salt
50 kokosolja
1,5 dl mandelmjölk
1 ägg
1 msk chiafrön

Ugn 225 grader. Blanda alla torra ingredienser förutom chiafröna. Skär rumstempererat smör i små bitar och blanda i. Tillsätt mandelmjölk och ägg och rör ut tillsammans med chiafröna. Blanda väl, gärna med fingrarna så att smöret fördelas jämnt i degen. Klicka ut 10-12 scones på en bakplåtsklädd plåt. Tryck till varje scones och fördela solrosfrön eller pumpakärnor över. Grädda i mitten av ugnen i ca 12 min. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar