söndag 24 oktober 2010

Fiskpanna med lingon


En ljuvligt god fiskrätt till vardag som till fest. Det här blev söndagmiddag för oss, men jag kan definitivt tänka mig att bjuda på detta när vi har gäster. Vi hade inga lingon hemma så jag använde lingonsynlt. Supergott!

4 portioner
4 portionsbitar fiskfilé
1½ tsk salt
3/4 dl ströbröd
1 purjolök
200 g svamp (gärna kantarell)
smör
2½ dl matlagningsgrädde
1 dl lingon (alt. lingonsylt)

Blanda hälften av saltet med ströbrödet och vänd fisken i det. Skär purjolök och svamp i bitar och fräs det i smör i en stekpanna några minuter. Tillsätt resten av saltet och ta upp fräset. Stek fisken ca 2 min på varje sida. Lägg tillbaka purjolök och svamp i panna. Häll på grädden och strö över lingonen. Koka ihop i min 3 min. Servera med kokt potatis och sallad
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar