lördag 30 oktober 2010

Baconinlindad fläskfilé med rostade rotfrukter och kall feta och limesås


Fredagsmyset igår bestod av smaskigt inlindad fläskfilé och rotfrukter. Barnen är något skeptiska till palsternacka, men det gillar jag. Jag äter mest av morötter och palsternacka medan de äter av potatisen. Det här är en förenkling av ett recept från Allt om Mat. Fläskfilén får extra god smak a

Till 6 pers.
900 g fläskfilé
2 paket bacon
300 g morötter
300 g palsternacka
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
300-400 g potatis
flingsalt
peppar
2 dl torrt vitt vin
färsk oregano

Lime och fetaostsås
2 dl turkisk eller matlagningsyogurt
1-2 msk limesaft
½ förpackning fetaost i smulor
Blanda allt och låt stå kallt.

Putsa fläskfilén. Klappa in salt och peppar runt om hela filén. Linda baconskivorna runt fläskfilén tills hela filén är täckt. Lägg filén i ugnsform och täck med folie.
Skala och skär rotfrukterna i skivor eller stavar. Skala och skär löken i klyftor och krossa vitlöksklyftorna. Blanda rotfrukterna, lök, vitlök, salt och vin i en ugnssäker form. Sätt in fläskfilén mitt i ugnen och tillaga ca 50 min tills köttets innertemperatur är 50 grader. Ta bort aluminiumfolien och höj ungsvärmen till 225 grader. Låt köttet steka färdigt ca 20 min, tills innertemperaturen är 68 grader. Grädda rotfrukterna i separat form eller lägg dem i samma form som fläskfilén och låt grädda tillsammans. Skär fläskfilén i skivor och servera med rotfrukter och kall lime och fetaostsås. Garnera gärna med färsk oregano.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar