söndag 1 mars 2020

Fläskfilégratäng med svamp och tryffelolja

Det här var en riktigt god och enkel kötträtt som både kan lagas till vardag och fest. Jag skar sötpotatis och palsternacka i smala klyftor och gräddade på ugnsplåt i 20 min i 200 grader och tillsatte därefter ett helt broccolihuvud samt 4-5 stora blad av savoykål (skär bort mittensträngen) som jag skar i mindre bitar. Över detta ringlade jag rikligt med olivolja och flingsalt och ugnsstekte ytterligare 20 min. Jag gillar stekytan på framförallt savoykålen. Ugnstek efter tycke och smak. Grönsakskombinationen passar mycket bra till till denna rätt så potatis, ris eller annat tillbehör behövs till. 

4 portioner:
En filé av fläskfilé, ca 500 gram
1 msk smör
salt och peppar
250 g färska champinjoner
2 schalottenlök
3 dl grädde
2 msk soja
2 msk kalvfond
1,5 tsk tryffelolja
1-2 tsk maizenamjöl (red i 1/2 kallt vatten)
1,5 dl riven ost

Ugn 200 grader. Putsa fläskfilén och skär i skivor. Stek i smör för att få stekyta. Salta och peppra. Smörj en ugnsfast form och lägg över köttet. Hacka schalottenlöken fint och fräs i smör. Tillsätt champinjonen som tvättats och skurits i bitar. Fräs lök och svamp tills vätskan kokat bort. Häll sedan på grädde, fond, soja och tryffelolja. Smaka av och tillsätt mer olja eller soja om så behövs. Rör ut maizenamjöl i lite kallt vatten och höll över såsen under omrörning. Häll över svampsåsen över köttet i formen. Strö över riven ost och grädda (ev samtidigt som broccolin och savojkålen) i ca 20 min. d

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar