fredag 30 juni 2023

Frusen rabarbercheescake

 



När jag hade mina bokklubbsvänner på besök i maj ville jag ta vara på rabarbern och samtidigt göra en efterrätt som var smidig och enkel att förbereda en vardagskväll. Jag gjorde en enkel variant av frusen cheesecake. Istället för att göra en egen cheesecakesfyllning köpte jag två förpackningar med vaniljvisp. Superenkelt att använda vaniljvisp som bas för en frusen cheesecake. Testa! 

Botten: 
14 digestivekex
100 g smält smör
1/4 dl socker

Rabarberkompott:
300 g rabarber
1 1/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 gelatinblad
röd karamellfärg

Fyllning:
Två förpackningar vaniljvisp

Garnering: 
25 g vit choklad

Ugn 175 grader. Mixa digustivekexen antingen i en mixer eller stoppa dem i en liten plastpåse och mosa för hand. Smält smöret och tillsätt socker. Blanda ihop kexen med smöret. Smörj en springform ca 20 cm i diameter. Fördela stulet och tryck till lätt med fingrarna. Grädda i mitten av ugnen i 8-10 min. Låt svalna. 

Lägg gelantinbladet i kallt vatten. Ansa och skär rabarbern i små bitar, ca 1-2 cm bitar. Blanda rabarber, socker och vaniljsocker i en kastrull. Låt småkoka tills rabarbern blivit mjuk. Mixa till en slät smet. Krama ur det blöta gelantinbladet och krama ur. Rör ned gelatinet i rabarbersmeten. Drobba i några få droppar röd karamellfärg. Låt svalna. 

Vispa vaniljvispen. Häll över smeten över botten. Ringla över rabarberkompotten över smeten i en cirkel. Ta sedan en slickepott eller en sked och rör försiktigt så att kompotten bildar ett fint mönster. Det ska inte blandas helt. Ställ in i frysen. Ta fram cheescaken ca 30 min före servering. Riv gärna över vit choklad på toppen före servering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar