torsdag 8 april 2021



 

Jag blev lite nostalgisk när jag letade i gamla recept och hittade ett kakrecept från när barnen var små. Jag minns i samband med min dotter fyra-års dag att hon ville ta med något gott till alla kompisar på förskolan. Då var det fortfarande okey att ta med godis och glass till barnens förskolor så jag bakade dessa kakor vilka var mycket uppskattade av alla förskolebarn. Nu femton år senare var jag och min tonårsdotter bara tvungna att gå och köpa nonstop och baka igen. De var lika goda nu. 

Till cirka 40 kakor:
6 dl havregryn
4,5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
250 g rumsvarmt smör
2 1/3 dl socker
2 1/3 dl farinsocker
2 ägg
200 g mörk blockchoklad
1 påse Nonstop

Ugn 200 grader. Mixa havregrynen i en bunke. Blanda i mjöl, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker. Skär det rumsvarma smöret i kuber och häll i en annan bunke. Blanda i socker, farinsocker och ägg. Rör runt. Hacka blockchokladen och häll i sockerblandningen. Rör runt. Häll i socker och chokladblandningen i havregryns och mjölblandningen. Blanda noggrannt. Fördela smörpapper på ugnsplåtar. Klicka ut smeten (strax under pingisbollsstorlek)  med lagom mellanrum (kakorna flyter ut rätt mycket), ca 12 stycken på en stor plåt. Platta till lite försiktigt för att kunna trycka ned 3-4 nonstop i varje kaka. Grädda 9-10 min. Låt svalna och njut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar